Dnes je 29.3.2023 a svátek má Taťána

Od nanoasfaltu si slibují lepší životnost silnic

Pokládka asfaltu s nanopojivy na silnici II/451

Místem takzvaného pilotního projektu ojedinělého v celé České republice se stalo Vrbno pod Pradědem. V pátek 25. října zde na sedm set metrů dlouhém úseku opravované silnice II/451, který končí zhruba u benzínové pumpy, položili silničáři pěticentimetrovou vrstvu nanoasfaltu. Nejen cestáři si od něj slibují daleko lepší životnost vozovky. Zda je to tak, prokážou v příštích pěti letech měření odborných firem.

Nanoasfalt se od zatím běžně používané povrchové asfaltové směsi liší tím, že je do ní přimíchán nanomateriál – jemný křemičitý prášek.  O důležitosti tohoto projektu svědčí, že zahájení pokládky se zúčastnili náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Unucka, náměstek ředitele Správy silnic MSK Milan Novák a ředitel bruntálského střediska SS MSK Jaroslav Kala.

Nová technologie, kterou ve Vrbně silničáři ověřují, je sice přibližně o pětinu dražší než dosud využívané asfaltové směsi, má ale lepší vlastnosti a měla by mít větší trvanlivost a podstatně delší životnost. Jejím používáním pro další stavby by se tedy prostředky mohly ušetřit.

Pokládání nanoasfaltu vyžaduje od silničářů přesnost a pečlivost. U pokládané vrstvy musí přesně dodržovat výšku pěti centimetrů a její teplota nesmí klesnout pod 150° C, což je o deset stupňů více než u tradičního asfaltu. Tyto parametry se během celé doby prací kontrolují.

Pokládaná vrstva má pětiletou záruku. Během záruční doby budou odborníci ze specializovaných firem a z Technické univerzity - Vysoké školy báňské provádět na pilotním úseku jednou až dvakrát ročně měření, které budou porovnávat s měřením na úseku s tradičním asfaltem. Po ukončení záruční doby specialisté měření vyhodnotí. Pokud se prokáže, že projekt splnil očekávání a bude přínosný, bude nová technologie celostátně využívána v silničním hospodářství.

Vrbno bylo pro pilotní projekt vybráno po důkladném zvažování. Zvolený silniční úsek je velmi frekventovaný, jezdí po něm mimo jiné těžké kamiony se dřevem. Také drsné zimní podmínky by trvanlivost nanoasfaltu měly důkladně prověřit.

„Pilotní problém nám sice přinesl určité problémy v dopravě, ale s tím jsme se smířili, protože bez toho by to prostě nešlo. Doufám, vlastně věřím, že nanoasfalt se osvědčí a nová technologie bude pro město přínosem,“ vyjádřil se starosta Vrbna pod Pradědem Petr Kopínec.
Ladislav Olejníček
Foto: autor

Kladení nanoasfaltu na silnici II/451

Pokládka asfaltu s nanopojivy na silnici II/451, autor: Ladislav Olejníček

Pokládka asfaltu s nanopojivy na silnici II/451

 
Pokládka asfaltu s nanopojivy na silnici II/451, autor: Ladislav Olejníček

Pokládka asfaltu s nanopojivy na silnici II/451

 
Pokládka asfaltu s nanopojivy na silnici II/451

Pokládka asfaltu s nanopojivy na silnici II/451

 
Pokládka asfaltu s nanopojivy na silnici II/451

Pokládka asfaltu s nanopojivy na silnici II/451

 
Pokládka asfaltu s nanopojivy na silnici II/451

Pokládka asfaltu s nanopojivy na silnici II/451

 
Pokládka asfaltu s nanopojivy na silnici II/451

Pokládka asfaltu s nanopojivy na silnici II/451

 
Pokládka asfaltu s nanopojivy na silnici II/451

Pokládka asfaltu s nanopojivy na silnici II/451

 
Pokládka asfaltu s nanopojivy na silnici II/451

Pokládka asfaltu s nanopojivy na silnici II/451

 
 
Vytvořeno 25.10.2019 14:21:54 | přečteno 1412x | Mgr. Alena Kiedroňová
load